De raaqi die een persoon behandelt, dient tijdens zijn behandeling te voorkomen dat hij stopt met het reciteren, en hij dient het reciteren vol moed en volharding te voldoen, en de shaytan die in het lichaam zit te negeren voor wat betreft zijn listen en waswaas die hij geeft om zodoende de kwaliteit van de roqyah naar beneden te halen, men gaat dus ook niet zoals velen doen hele gesprekken aan met de djinn, dit brengt gevaar met zich mee en is contra- productief. Van deze listen die de djinn kan gebruiken tijdens een behandeling is het volgende:
– Het dreigen van de raaqi en diens gezinsleden, dit gebeurd vaak en kan beangstigend overkomen, we hebben dit vaak in de praktijk meegemaakt en in sommige gevallen zo erg dat de shaytan in het lichaam zelfs namen en dergelijke opnoemt. Indien de raaqi door dit soort zaken geraakt wordt, is het beter te stoppen met het doen van roqyah voor anderen, dit omdat een raaqi nooit in mag gaan op een bedreiging van de djinn en volledig moet vertrouwen op ALLAH, omdat dit soort zaken kunnen leiden naar Kufr en juist naar aanvallen van de djinn op jezelf en je gezinsleden omdat de djinn ziet dat de raaqi zwak is.
– Het demotiveren van de raaqi door te spotten met zijn roqyah en recitatie en door te lachen en zeggen dat het hem niks doet, dit wordt vooral gedaan door joodse shayateen, weet dat als de djinn dit stoer gedrag vertoont hij juist aan het lijden is, maar deze list is belangrijk omdat zodra dit werkt en de raaqi zijn vertrouwen op ALLAH kwijtraakt en zijn yaqeen weggaat, dan is de roqyah in principe al ten einde en zal het weinig effect hebben.
– Het huilen en medelijden zoeken van de djinn naar de raaqi toe, dit zodat de raaqi medelijden gaat krijgen en de djinn als slachtoffer ziet, vaak zal de djinn beweren moslim te zijn en gedwongen worden door de sahir en huilen en zeggen dat hij het lichaam niet kan verlaten, maar wanneer de raaqi gewoon doorgaat en dit negeert zal men de ware aard van deze shaytan zien
– Het geven van waswaas aan de raaqi, dit om de niyyah en yaqeen van de raaqi aan te tasten, hem laten denken aan wereldse zaken enz. De raaqi dient dus de roqyah omwille van ALLAH te doen en niet om geld zodat men imuun voor dit punt kan zijn, als men dan wat ontvangt dan prijst men ALLAH des te meer.